15 sty 2021

Dialogi na dzień judaizmu

 



W najbliższą niedzielę Kościół w Polsce kolejny już raz obchodzić będzie tzw. dzień judaizmu.

Z tej okazji warto przypomnieć, jak bardzo niezgodne z doktryną katolicką jest nauczanie Kościoła posoborowego w kwestii stosunku do judaizmu.

Zobrazowaniu tego niech posłuży forma dwóch krótkich dialogów…


Wiara posoborowa a judaizm

- Po co ustanowiono w Kościele katolickim dzień judaizmu?

- „Chodzi o uświadomienie i przypomnienie, że dialog jest naturalną potrzebą współistnienia i drogą prowadzącą do wzajemnego poznawania siebie i okazywania sobie szacunku. Z niewiedzy i ignorancji wynika wiele nieporozumień i uprzedzeń.”*

 - To prawda. Jednak nie trzeba chyba tworzyć dni dialogu z kimkolwiek aby zrozumieć, na jakich zasadach opierają się relacje międzyludzkie?

- Tutaj chodzi również o coś więcej. „Dzień Judaizmu jest też okazją do przybliżenia katolikom w naszym kraju religii żydowskiej i to nie tylko w wymiarze historycznym. Wspólna refleksja nad sensem egzystencji i wiarą z perspektywy chrześcijańskiej i judaistycznej może się przyczynić do wzajemnego ubogacenia”.

- Ale judaizm to przecież inna religia, która nie uznaje nawet Bóstwa Pana Jezusa?

- Owszem, jednak papieże ery dialogu odkryli, iż Żydzi są naszymi starszymi braćmi w wierze, a Kościół „uznaje i docenia duchowe skarby narodu żydowskiego oraz jego religijne świadectwo składane Bogu”.

- Skoro tak jest, to czy wyznawcy judaizmu powinni w ogóle nawracać się na chrześcijaństwo?

- Nikt im tego nie zabrania.

- Ale czy Kościół  w wymiarze instytucjonalnym im w tym pomaga?

- Byłoby to niezgodne z duchem Soboru Watykańskiego II. Nasze relacje z Żydami nie mogą prowadzić do „pomieszania naszej wzajemnej tożsamości  jako ludzi wierzących” oraz muszą być wolne od „cienia podejrzenia o prozelityzm”. Stąd Papieska Rada ds. Jedności Chrześcijan w 2015 r. jasno zadeklarowała, że Kościół wyłącza wyznawców judaizmu spośród tych, do których kieruje nauczanie Chrystusa.

- Czy nie jest to jednak niezgodne z tym, co Kościół nauczał wcześniej?

 - Być może, czyż jednak nauczanie Pana Jezusa również nie było nowością dla współczesnych? Kościół nieustannie na nowo przeżywa doświadczenie swej wiary. Nie możemy przy tym zapominać, że nawet ponad tym, co po ludzku nazywamy zdrowym rozsądkiem i zasadami logicznego myślenia jest Duch, który wieje kędy chce…


* Słowa ujęte w cytaty w tym fragmencie są dosłownymi, lub niemal dosłownymi słowami hierarchów kościelnych.

 

Wiara katolicka a judaizm

- Czy chrześcijańska miłość bliźniego obejmuje również współczesnych wyznawców judaizmu?

- Oczywiście, że tak.

- W czym powinna  się ona zwłaszcza wyrażać?

- W pragnieniu ich nawrócenia , gdyż – jak nauczał Sobór Florencki – Żydzi „nie mogą dostąpić żywota wiecznego; lecz pójdą w ogień wieczny, który zgotowany jest diabłu i aniołom jego, jeżeli przed końcem życia nie będą przyłączeni do [Kościoła katolickiego]”, a to właśnie zbawienie jest najwyższym dla człowieka dobrem.

- Skąd wynikają tak stanowcze słowa?

- Wynikają wprost z nauczania Pana Jezusa, który rzekł: „Kto nie czci Syna, nie czci Ojca, który go posłał” (J 5 ,23).

- Czy na pewno możemy jednak odnieść te słowa również do narodu niegdyś wybranego przez Boga za swój lud?

- Z pewnością tak, gdyż Pan Jezus wyraźnie powiedział do Apostołów: „Idąc na cały świat, opowiadajcie ewangelię wszelkiemu stworzeniu. Kto uwierzy i ochrzci się, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony” (Mk 16, 15-16).

- Jak więc Kościół od wieków realizuje ten nakaz w stosunku do Żydów?

- Po pierwsze żarliwie modli się o ich nawrócenie, prosząc, aby „Bóg i Pan nasz zdjął zasłonę z ich serc, by i oni poznali Jezusa Chrystusa, Pana naszego”. Po drugie, usilnie stara się czynić wszystko, aby również do nich dotarła Dobra Nowina i aby „poznawszy światło prawdy, którą jest Chrystus, z ciemności swych zostali wybawieni”.

- Czy to dążenie może kiedyś ulec zmianie?

-  Nie może, gdyż Kościół nie ma prawa zmieniać nauki i nakazów Pana Jezusa. Niemożliwe jest również, aby kierowany przez Ducha Świętego Urząd Nauczycielski Kościoła przez wieki mylił się w tak zasadniczej dla zbawienia ludzi sprawie. Bóg nie może zaprzeczać sam sobie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz